Til Nådens Menu   Til Bibel Studie Menu

Nåden i Rommerbrevet 8

Vi kunnr ikke opfylde Lovens retfærdighed uden at Jesus betalte prisen for vores synd. Fordi Jesus lever i os, og lederskabet af den Hellige Ånden's leder og styre vore liv er vi i stand til at opfylde Lovens retfærdighed. Mangfoldigmåde og fred er forløst ind i vore liv når vi skuer Jesus' spejlbillede der findes i Gud's Ord



  1. Der er ingen fordømmelse for dem som er i Kristus. Gennem Ham er Lovens retfærdighed opfyldt i os (Rom. 8:1-6).
    1. Når du rammer ved siden af målet, skulle det ikke bringe dig fordømmelse, nå du er i Kristus.
      1. Skyld er en følelsesmæssig respons på fordømmelse.
      2. Den eneste måde du kan undslippe effekten af synden er gennem den Helligeånd's kraft.
    2. Hvis du lader Helligånden's kraft flyde i dit liv, vil du holde syndens og dødens lov borte fra dit liv.
    3. Fristelserne til at synde vil altid være tilstede, men du kan altid sætte sig ud over disse fristelser ved at vandre i Ånden.
    4. Mennesker som konstant vandre i Gud's Ord vil altid sejre over frygt, mangler, sygdom, negative følelser, o.s.v.
      1. Du vil sejre over problemerne i dit liv ved at stå på Gud's Ord.
    5. Loven var ikke kraftløs/skrøbelig, men vor skrøbelighed og syndige kød gjorde det umulig at holde loven; den kunne ikke skabe noget godt fordi vores kød ikke kunne holde den.
    6. Jesus kom til verden og forvandlede vores uretfærdighed med Han's retfærdighed gennem Han's offer på korset. Alt vi skal gøre er at tro på Ham for at modtage Han's retfærdighed.
      1. Vi er gjort retfærdige ved tro, ikke ved vores egne gode gerninger.
        1. Kødelighed er menneskets egen præstation for at blive succesrig uden den Hellige Ånd.
      2. Hvad Jesus gjorde for os, gjorde os i stand til at opfylde loven's retfærdighed fuldstændig på to måder:
        1. Ved at blive født påny
        2. Ved at tage beslutning at leve i og ved den Hellige Ånd's kraft.
  1. Mere end nok nåde og fred er førløst i dit liv (2 Peter 1:2).
    1. Vi bliver forvandlet ind i Han's billede [natur] jo mere vi er sammen med Ham og ser Ham i Ordet (2 Kor. 3:17-18).
    2. Vi skal åbenbare hvad vi allerede besidder, ejer gennem Jesus Kristus i os.
    3. Spejlet vi ser i er Gud's Ord. Når vi ser Gud's Ord, ser vi Jesus, og bliver forvandlet ind i Han's billed.
Skrift Henvisning:
  • Rom. 8:1-6
  • 2 Peter 1:2
  • 2 Kor. 3:17-18
    til Nåden i Rom. 9

    OP